F.Moser Corsa 1990

Stats:

 

- frame: F. Moser 1990  - maat: 57CC

- wielen: Mavic GP4 tubes - 36spaaks - Mavic 500RD 550RD naven

- bracket:Shimano 105

- crankset: Shimano Dura ace 7402

- remmen: Shimano Dura ace 7400

- remgrepen: Shimano Dura ace 7402

- shifters: Shimano dura ace 7402

- voorderailleur: Shimano Dura ace 7410

- achterderailleur: Shimano Dura ace 7402

- kopserie: Shimano Dura ace 7400

- stuurpen: Cinelli 1R 125mm

- stuur: Cinelli Campionedel mondo 66-40

- zadelpenbout: Campagnolo

- zadelpen: Miche aangepast naar Ø27

- zadel: Selle SanMarco Rolls

- pedalen: Look carbon PP76

- bidonhouder: Elite marinoni

 

De erelijst opsommen van de stichter van dit merk zou me dikke vingers bezorgen. Laat het er ons op houden dat de gedrevenheid van de kampioen Francesco Moser ervoor gezorgd heeft dat hij met een eigen fietsenmerk op de proppen kwam nog voor hij zijn carrière beëindigde. 

Een jaar na de stichting van het merk (1983) realiseerde de constructeur een fiets waarmee Moser een aanval zou wagen op het werelduurrecord. De fiets die getekend werd door professor Del Monte was niet te vergelijken met de fiets die Eddy Merckx gebruikt had om in 1972 in Mexico het record scherper te zetten.

Op 19 januari 1984 was het zover. Moser brak het 12 jaar oude record van Merckx eveneens in Mexico met een afstand van 50.808km. Moser kon echter nog sneller. Dat bewees hij ook door 4 dagen na zijn eerste record op 23januari 1984 een afstand van 51.151km af te leggen op een uur. 

Vandaar ook dan de meeste Moser kaders na 1984 tot pakweg 1994 een symbool ter herinnering kreeg. Het symbool: een pijl in tegen wijzerzin in de vorm van een piste met daarin het getal 51.151.

Later werd Moser zijn record als ongeldig gezien omdat de fiets waarop hij het record neerzette niet volgens de later opgestelde vereisten werd gebouwd. Desalniettemin was de fundatie gegoten voor wat een van de volgende grote fietsmerken zou worden in de rijke traditie van Italiaanse fietsenbouwers.

 

Ook deze f.moser corsa heeft het 51.151 symbool gegraveerd in de voorvork kroon. Het kader heeft een hoogte van 57cm center-center, en werd gebouwd in de oria TT0.9 buizen. Niet het lichtste frame, maar Moser had het dan ook veel meer voor het stijfheid van het frame ten opzichte van het gewicht ervan. De originele lak bevind zich in zeer nette staat, al heeft ook dit frame in de loop der jaren enkele chips, en slijtageplekken opgelopen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb